Bilfrie byer

Bilfrie byer gir mer plass til syklende og gående, skaper rom for nye aktiviteter i byen, men også utfordringer for eksisterende aktiviteter som f.eks varelevering, søppeltømming, etc. Hvordan bør vi byplanlegge for dette?

Vi inviterte til et frokostmøte 20. september om bilfri by som tar utgangspunkt i Oslo.
Vi spurte: Hva er konsekvensene for bygging og infrastruktur i Oslo?

I dette frokostmøtet fikk vi høre:

Ida Hanna Ørnhøy, seniorarkitekt, PBE/Oslo kommune
Planlegging for bilfritt sentrum i Oslo

Elise Caspersen, TØI
Bilfritt sentrum og effekter for varelevering og transport,

Eivind Nikolaysen, Sporveien Oslo AS
Nye trikkers plass i en bilfri by

Nina Solli, NHO
Hvordan påvirkes bygging og transport?

Sverre Huse-Fagerlie, MEF
Anleggsvirksomhet og avfallsfjerning i sentrum

Det var fagnettverket Tekna Bygg og anlegg som inviterte.
Se hvilke andre nettverk og arrangementer Tekna tilbyr innen bygg og anlegg – eller sjekk vårt videoarkiv fra byggarrangementer.

4 svar til “Bilfrie byer”

  1. Jeg henger meg på innlegg fra Anne over her. Dere tar virkelig strupetak på familier,med eller uten barn,unge, gamle.Konsekvensene ser jeg allerede rundt meg, fortvilte foreldre som må ofre fritidsaktiviteter osv. Det er ingen som skjønner dette uten å være i den situasjonen selv. Bilfri by med de økonomiske konsekvensene det blir med bommer over alt også. Alle vil det beste for barna sine, idrett, aktiviteter osv er helsefremmende, men nå er folk i en sånn situasjon at lommeboka er tom. Sånne ting er overhodet ikke tatt med i det som skjer med byen vår nå. Trodde konsekvens utredning var en selvfølge, for dette får store konsekvenser, og de begynner å bli synlige nå.

  2. Hva med alle barna som skal spille kamper rundt omkring i byen med store hockeybager og køller, når serierundene til de mellom 6-10 år skal spilles møtes alle i samme hall og spiller en runde. Det er ca 200 barn som skal fraktes fra alle kanter av byen til eks Grüner eller Vålerenga. Dette skjer alltid i helgene. Alle la har en runde hver. Det betyr at 200 barn med fult utstyr skal gjennom byen fra alle kanter 8 ganger pr sesong pr lagenhet. Det finnes all mas av idretts eventer som går av staben hver eneste helg i hele byen som krever at barn blir kjørt rundt i byen. Vi har besøkende fra eks Sarpsborg, Hamar, kongsvinger, Stavanger ,Tromsø. De må kunne parkere mere en to timer i et parkeringshus da med skifte og kamp tar ca 4 timer. Nå som dere har fjernet muligheten til parkering rundt idrettshallene dreper dere barne idretten og ved å stenge byen for trafikk setter dere siste spikeren i kista for mange barn. Mange eldre brukere som min mor som er i Frelsesarmen har brukt all sin tid å hjelpe byens løse fugler. Hun hører til på Grønland menighet og reiser fra Romsås med bil ned for å hjelpe til men nå kan hun ikke det lenger da hun ikke har råd til bom og parkering på minste pensjonist lønnen. Dere har buret inn et gammelt menneske på 81 år og sakt at hennes hjelp til byen løse fugler ikke lenger er ønsket. Hun er operert i hofta men klar i hode. Dere må slutte å drepe frivilligheten med avgifter og avstenginger. Alle i denne byen er ikke 20-35 år uten barn. Vi er et mangfold av ulike mennesker å vi skal ha plass til alle

    1. Oslo er desverre ødelagt. Bare og flytte vekk da det ikke går og bo her lenger. Snart går di fleste butikker konkurs også… R. I. P Oslo 😭

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *